Monday, April 27, 2009

Jangan Tegur

Salam, bersua kembali. Minggu lepas aku ngan wife tak ke luar dari KL lah cuma kitaorang round2 sekitar KL memerhati gelagat dan panorama yang penuh dengan asap2 dan debu2 heheeh.



Mesti korang tertanya apa pulak tajuk Jangan Tegur tu. Itulah hari Ahad lepas aku temankan wife aku pergi Konikunia(kedai buku lah) kat KLCC. Aku tahu sekarang ni ada Jualan Buku kat PWTC. Kita orang pergi gak hari sabtu tu, orang punye lah sesak. Maklumlah kawasan tu memang agak sempit sikit, hari pulak panas. Kena parking jauh sikit pasal parking penuh. Bila sampai je kat sana, punyalah sesak macam pasar malamlah pulak. Pening kepala aku. Hiss teruk betul aku rasa arrangement dia tahun nih.. Macam asal siap je cara aturan dia. Pusing punya pusing satu buku pun tak de yang berkenan. Yelah, tak dapat nak belek2 sebelum beli. Kesudahannya balik rumah je lah. Tulah keesokannya tu, aku pergi kedai buku, lepas tu pegi tengok wayang. Cerita apa? Jangan Tegur.



Sebut pasal cerita Jangan Tegur nih, aku nak komen lah cita dia. Sebenarnya aku ni memang peminat cerita2 seram. Kalau dengar ada cerita seram, tak kira Inggeris ke, Thailand ke, Jepun ke, Korea ke, mesti aku layan nyer. Waima cerita indon pun aku layan gak..hehehhe. Jadi aku ingat cerita Jangan Tegur ni mesti lagi seram dari Jangan Pandang Belakang. Bagi aku cerita Jangan Pandang Belakang ni memang agak seram. Pertama, idea dia original dan berkisar tentang kehidupan masyarat kat Malaysian nih, dan hantu2 dia pun lebih kepada yang biasa kita dengar dalam masyarat Malaysia ni. Yang kedua, kejutan dia tak sepanjang masa, kira kejutan tu datang pada keadaan yang tak di duga. Itu yang buat terkejut badak tu heheh.



Cerita Jangan Tegur nih pulak, bagi aku starting dia agak seram jugak. Sewaktu tu dia tunjuk nenek kepada Hamidah (kalau tak silap aku nama dia) meninggal dunia. Maka ramailah jiran datang bertandang kat rumah si mati ni tadi. Kejadian tu jadi waktu malamlah. Yelah biasanya mesti bila ada kematian ramai saudara mara atau jiran yang tunggu sampai pagi. Ini tak, dia orang boleh balik. Yang tinggal Pakcik dan Makcik serta Hamidah berserta jenazah kat rumah tuh...memang lah jadi suspen giler. hisss mengarut betul pengarah dia nihh. Kejutan yang nak dia buat tu pulak boleh kata kerap sangat, sampai terkejut yang tadi tu tak sampai lagi dah nak terkejut kat orang, memang potong betullah hissssss.



Yang kedua nya pulak, idea dia tak original lah. Hantu cam rupa cerita the ring pun ada, cerita aku tak ingat cerita inggeris tu tajuk apa tapi pasal kerasukanlah. Kalau korang ingat cerita inggeris yang paderi dia masuk dalam bilik awek yang kena rasuk untuk ubatkan dia tu, sama je dengan cerita ni, sampaikan karektor dan perangai hantu tu pun lebih kurang lah jugak. Itu yang potong stim tu. Sampai hilang seram bila faktor2 ciplak idea ni ada kat filem cam nih, aku rasa seperti membuang masa, duit dan tenaga je pergi tengok cerita nih. Tapi tak pelah hanya menyokong industri filem tempatan. Di harap di lain masa jika ada cerita2 seram macam nih, janganlah terpengaruh dengan cara idea filem luar, sebab cerita, misteri dan intiti yang terjadi kat tempat kita lebih seram sehinggakan, misteri nusantara sendiri pun tak dapat mengupas dan merungkai kejadian2 aneh yang berlaku. Jadi semoga anda berada dalam keadaan sihat sejahtera, ceria sentiasa dan jangan biarkan hidup ada di belenggu ....MISTERIIII.. Babaiiiii

FILEM JANGAN TEGUR

Apa yang jangan tegur pun aku tak tau. Bila tegur pun hantu tu datang, tak tegur pun hantu tu datang hissss..Lepas nih aku ingat dia buat cerita Jangan Tanya pulak. Senang nak jawab. Bila orang tanya cerita apa? Jangan Tanya ..hehheeheh

0 ulasan:

 

Text

Berita Kepada Kawan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template