Tuesday, December 2, 2008

MAMAK ROTI CANAI SATU.....




Sebut je roti canai, satu malaysia tahu. Memang dah jadi kebiasaan rakyat malaysia ni dengan roti canai, sampaikan wife aku pun dah perli aku macam mamak. Rupa aku pun memanglah ada ala2 mamak sikit tapi....hensem la heheheh..(perasan pulak).

Ingat lagi aku masa kecil dulu, roti canai ni orang makan untuk sarapan pagi je. Lepas dah lama sikit tu orang buat makan malam pulak. Sampai sekarang pulak dah tak ada hari lagi. Bila rasa gian nak pekena roti canai datang je kat kedai mamak, mesti ada punye lah. Mamak dengan roti canai ni memang tak boleh di pisahkan. Di mana ada warung mamak di situ ada roti canai. Tapi mamak jual cendol tak de lah roti canai, janganlah pulak pegi tanye. Nanti tak pasal-pasal kena canai dengan mamak tu. heheheh.

Orang melayu kita pun dah ramai yang pandai buat roti canai. Kadang2 tu lagi sedap lah sehingga tak terkata..."uuuuu uniknya-uniknya uniknya roti canai". Kegemaran aku ialah roti banjir di campur dengan semua kari2 yang ada, minum pulak teh tarik..fuhhhh sedapnye.

Di sini aku ada article nak kongsi sikit dengan korang semua pasal roti canai dan ada lagu dari Ben Nathan "Blues Roti Canai". Semoga Sejahtera hendaknya. Sekian.

Blues Roti Canai - Ben Nathan



Petikan dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas

Penggunaan perkataan canai dalam bahasa Melayu dibelakang roti adalah hasil dari tingkahlaku pencanai roti tersebut dalam meleperkan, menganginkan dan menebar doh roti. Ada juga menyatakan perkataan canai dibelakang roti ini asalnya dari jenis dal yang digunakan bersama roti ini, yakni "Channal". Pada versi yang lain, perkataan canai ini datangnya dari nama bandar Chennai, India disebabkan ramai pencanai roti ini kebanyakkan berasal dari sana pada ketika kebanjiran orang India di Malaysia.

Roti canai di India dan Singapura, ia lebih dikenali sebagai roti pratha. Rupa roti pratha dengan roti canai adalah sama dan bentuknya masih lagi bulat.

Variasi Roti Canai

  • Roti Telur, dicampurkan dengan telur selepas doh roti ditebarkan.
  • Roti Sardin, dicampurkan dengan sardin dalam tin bersama sos tomato dan diletak bawang yang didadukan.
  • Roti Telur Bawang, dicampurkan dengan telur bersama penggunaan bawang merah yang banyak.
  • Roti Pisang, dicampurkan dengan pisang yang telah dilenyek.
  • Roti Bom juga dipanggil roti boom, jenis roti canai yang dibuat bentuknya kecil dan lebih tebal dari roti canai. Adunan doh dan cara penebaran dan canai, adalah sama dengan roti canai.
  • Roti Planta, dicampurkan dengan marjerin yang banyak. Penggunaan nama Planta dibelakang kerana ia adalah satu jenama marjerin yang popular di Malaysia, kerana penggunaanya oleh orang Malaysia.
  • Roti Petak, atau roti canai sebenarnya, penggunaan nama ini bukan secara umum, penggunaan ini digunakan segelintir oleh orang Malaysia kerana mahu roti canai yang baru dibuat dan dimasak. Kebanyakkan roti canai(berbentuk bulat), telah siap dimasak awal-awal dan akan dipanaskan semula bila dipesan.
  • Roti Banjir, adalah roti canai yang telah dipotong kecil-kecil, dan dicampurkan kuah dal atau kuah kari yang banyak. Sambal akan diletak sedikit.

1 ulasan:

chooky on December 3, 2008 at 4:35 AM said...

ya, betul.. kalau u nak cari roti canai di s'pore? u takan dapat, sebab mereka tulis "roti Pratha"..

 

Text

Berita Kepada Kawan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template