Wednesday, March 18, 2009

Kari Kepala ............?????

Cuti sekolah dah bermula. Ramai juga yang mengambil kesempatan mengadakan jamuan atau kenduri pada musim-musim begini. Sabtu lepas aku juga di jemput untuk satu majlis Aqiqah untuk anak buah kakak ipar aku kat rumah dia di Bandar Tasik Puteri.

Memang agak letih gak lah nak 'prepare' resepi kenduri nih. Menu utama hari tu ialah Kari Kambing. Yelah kebanyakan orang kalau buat aqiqah ni dia orang ambil kambing untuk di sembelih. Nasib baik kambing tu dah di sembelihkan di pusat penyembelihan dan di hantar kat rumah, kalau semua buat kat umah abang aku nih, mesti 'pancit' giler la kot! heheheheh.

Masa proses merebus daging tu, aku terpandang satu bongkah yang agak besar di salut dengan usus. Abang aku kata benda tu kepala kambing. Orang kat sini gila makan kambing. Kepala ni dia orang lah yang 'request'. Omakk aiiii, tak de benda lain ke nak makan, kata aku. Tapi selera masing-masing kan.

Pada malam kenduri tu, selepas doa selamat selesai. Abang aku jemputlah semua orang menjamu selera. Lepas tu Abang aku pun keluarkanlah kepala kambing nih. Fuhhh!!! macam giler gaban betul aku tengok dia orang makan. Tak sanggup aku nak pandang, hissss. Habis isi-isi kat kepala tu kena korek. Mata aku tak pastilah ada ke tak, tapi yang aku pasti isi settle, yang tinggal rangka tengkorak je. Hisss..memang hantu kambing betul lah dia orang nih. 'First time' aku dengar orang makan Kari Kepala Kambing, selalunya Kari kepala Ikan je kan. Aku ingat kalau bukan kedai kari kepala kambing kat sini boleh laku kot? hehehehehe.

Oklah untuk tatapan mata, aku sertakan gambar yang sempat di ambil semasa kenduri tuh. Babaiiii.


Ayam yang telah di potong.


Proses mengoreng ayam

Ayam yang telah siap di goreng





Masak sayur labu dan sup ayam




Proses merebus kambing

Proses mengaul bersama resepi rahsia




Beginilah keadaan rangka tengkorak kambing yang tinggal. Keadaan kepala kambing sebelum itu tidak dapat di rakamkan kerana mengandungi unsur-unsur ganas dan tidak sesuai untuk tontonan umum. heheheh..

1 ulasan:

Nitrogen addict on March 25, 2009 at 5:19 AM said...

sedap nya.....

 

Text

Berita Kepada Kawan Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template